Utomhuspedagogik på skolgården
Ett fortbildningsprojekt där naturskolan samarbetar med ett eller flera arbetslag under en termin eller ett knappt läsår.
Tanken är att vi tillsammans ska undersöka hur den närmaste utemiljön (skolgården) ska kunna användas för korta elevaktiva utomhusövningar som blir invävda i det ordinarie skolarbetet.
Ansökan till projektet görs av rektor och arbetslaget gemensamt.
För att tid och möjlighet till en god fortbildning ska finnas måste rektor vara delaktig och intresserad av projektet.
Projektet kommer att vara uppbyggt utifrån den modell som skolverket använder och som bygger på moduler. Anledningen till att vi valt denna modell är att den har visat sig vara framgångsrik för ett kollegialt lärande.
Utomhuspedagogik på skolgården innehåller fem delar med vardera fyra moment.
Målet med fortbildningen är att lärarna själva ska äga sin utomhuspedagogik, att de skaffat sig verktyg för att använda den i sin egen undervisning. Kort och gott: att utomhuspedagogik blir en naturlig del av skoldagen.
De olika delarna i korthet
- Del 1. Introduktion till utomhuspedagogik – Hur gör man?- Vad säger forskningen?
- Del 2 – 5. Vi kommer att kunna arbeta med delarna; matematik, svenska, engelska och NO/SO –Hållbar Utveckling, Varje del omfattar 4 veckors arbete. I vilken ordning delarna/ämnena behandlas väljer ni. Ni väljer också hur många av delarna ni vill ska ingå i er kurs.
- Avslutning. Sammanfattningsvis – så går vi vidare på egen hand. Den sista D-träffen blir en förlängd träff där vi lyfter frågan: Hur går ni vidare på er skola? Kan ni organisera tex schemat för att underlätta för utomhusundervisning?
Upplägg av samarbetet
För att projektet ska kunna genomföras måste tid avsättas för arbetet. För moment A, B och D måste särskild tid schemaläggas för lärarna. Moment A 60 minuter, moment B 120 minuter och moment D 60 minuter. Moment C genomförs under ordinarie lektionstid.
Vi kommer att lägga ut kursen i ett Google Classroom. Under kursens gång kommer vi även att bygga en struktur i Google Drive där vi samlar planeringar och övningar i utomhuspedagogik.
Möten på tisdagar eller onsdagar är att föredra. Men det kan diskuteras.
Tidsplan
Vi kan starta antingen när ett nytt läsår börjar och då hinner vi fyra delar under HT och fortsätter med en del på VT eller så startar vi med en del i slutet av VT och fortsätter med fyra delar nästkommande termin.
Fortbildningen erbjuds varje termin och vi kan handleda tre grupper samtidigt.
Anmälan
Anmäl genom att skicka en intresseanmälan till naturskolan via e-post till någon av oss som arbetar på ENV.