E-faktura

Från och med den 1 april 2019 ska alla fakturor som skickas till offentlig sektor ska vara e-fakturor.

Information gällande e-faktura

Enköpings kommun tar emot e-fakturor via vår VAN-operatör samt dess onlinetjänst. Dessa e-fakturor kan skickas i formaten; Peppol Bis Billing 3 samt Svefaktura 1.0 enligt SFTI.

För användandet av VAN-operatör; kontakta ditt företags samarbetspartner för anslutning. Vår VAN-operatör är Pagero.

Enköpings kommuns identiteter

Enköpings kommuns identitet vid PEPPOL BIS Billing 3-faktura är vårt Peppol-id: 0007:2120000282

Enköpings kommuns identitet vid Svefaktura är vårt organisationsnummer/partsidentitet 2120000282

Vi använder inte GLN-nummer.

Innehållskrav

Samtliga fakturor som skickas till Enköpings kommun ska ha ett giltigt beställar-id som alltid består av sju siffror. Ange detta sjusiffriga beställar-id i "Er referens", fältet
<Invoice><RequisitionistDocumentReference><cac:ID> avseende Svefakturor samt i fältet
<Invoice><cbc:BuyerReference avseende PEPPOL BIS Billing 3-fakturor.

Bilagor

Vi tar emot inpaketerade bilagor, ej separata.

Frågor?

Vid frågor kontaktas Pagero support: support@pagero.com

Skapa e-fakturor via Pagero Free Web Portal

Enköpings kommun tillhandahåller också en webbportal via Pagero i vilken leverantörer kan skapa elektroniska fakturor kostnadsfritt.

Manual för anslutning till Pagero OnlinePDF (pdf, 2 MB)

Besök Pagero Onlines webbplats

Kontakt

E-post: support@pagero.com

Telefonnummer: 010 457 68 70

Beställar-id

När du skickar en faktura till Enköpings kommun måste du ange ett beställar-id. Enköpings kommuns beställar-id ska bestå av sju siffror.

Varje kostnadsställe inom Enköpings kommun har ett eget beställar-id som är lika med ett ansvarsnummer. Personen som beställer varor eller tjänster hos ditt företag är ansvarig för att uppge sitt beställar-id. I annat fall måste du som leverantör fråga efter det för att vi ska kunna hantera er faktura.

Fakturans innehåll

För att en e-faktura till Enköpings kommun ska kunna hanteras finns krav på vad den ska innehålla för information:

  • Kommunens faktureringsadress:
    Enköpings kommun
    Box 924
    745 25 Enköping
  • Ditt namn och företagets adress
  • Ditt organisations-/momsregistreringsnummer
  • Ditt företags bankgiro eller plusgiro
  • F-skattsedel (om du har det)
  • Beställar-id (7 siffror), ( =ett ansvarsnummer )
  • Enköping kommuns organisationsnummer 212000-0282
  • Enköping kommuns momsregistreringsnummer SE212000028201
  • Fakturadatum och fakturanummer
  • Kommunens beställare (namn)
  • Fakturabelopp
  • Momsbelopp och momssats
  • Specifikation av varor och tjänster som faktureras

Skillnad på pdf-faktura och e-faktura

En pdf-faktura är en pappersfaktura i digitalt format. Den räknas därför inte som en e-faktura. Enköpings kommun tar idag inte emot pdf-fakturor.

Fördelar med att använda e-fakturor

  • Du effektiviserar din fakturahanteringsprocess
  • Du slipper skriva ut och lägga fakturor i kuvert samt betala för papper, kuvert och porto.
  • Det går snabbare då fakturan når fram på sekunder istället för dagar
  • Risken för fel minskar då manuellt arbete minimeras
  • Det är mer miljövänligt då det inte behövs några pappersutskrifter 

Obligatoriskt med e-faktura enligt ny lag

Från och med den 1 april 2019 börjar en ny lag att gälla. Lagen säger att alla fakturor som skickas till offentlig sektor ska vara e-fakturor.

Undantag från ovan lag gäller om du redan har ett avtal med kommunen där det står att du kan fakturera via pappersfaktura. Men när det avtalet sedan löper ut och ett nytt skapas måste du fakturera via e-faktura.

Läs mer om e-faktura på DIGGs webbplats

Har du frågor om fakturor?

Kontakta oss på e-post: ekonomiservice@enkoping.se