Fakturera kommunen

Vi vill att de leverantörsfakturor som du skickar till kommunen ska bli rätt. Vi vill också att du skickar e-fakturor, som blir ett lagkrav från den 1 april 2019.

Enköpings kommuns förvaltningar och avdelningar gör många inköp. För att leverantörsfakturor ska komma till rätt mottagare och betalas i tid är det viktigt att du som leverantör får ett korrekt beställar-id från kommunens beställare (en sjusiffrig kod). Saknas beställar-id kan inte fakturan hanteras.

Betalningsvillkor: 30 dagar efter fakturadatum. Faktureringsavgift och expeditionsavgift betalas inte. Dröjsmålsränta betalas enligt räntelagen. Den beräknas efter gällande referensränta.

Vanliga frågor

Kan jag fortfarande skicka en pappersfaktura?

Vi ser gärna att du skickar e-fakturor. Från den 1 april 2019 är det ett lagkrav att alla fakturor som skickas till offentlig sektor ska vara e-fakturor.

Hur skapar jag en e-faktura?

Har du själv ingen möjlighet att skapa en e-faktura kan du använda Fakturaportalen, som är kostnadsfri via kommunen.

Skapa en e-faktura

Vilka uppgifter måste jag fylla i på fakturan?

För att fakturan ska kunna hanteras måste du fylla i ett antal uppgifter. Om du inte gör det kan kommunen inte betala fakturan.

Fakturans innehåll

Fördjupning

Kontakt

Telefon: 0171-62 50 00
E-post: kommunen@enkoping.se
Besöksadress: Torggatan 21
Postadress: 749 35 Enköping

Följ oss

När du besöker denna webbplats sparas viss information om ditt besök.