Fakturera kommunen

Vi vill att de leverantörsfakturor som du skickar till kommunen ska bli rätt. Alla fakturor som skickas till offentlig sektor vara e-fakturor.

Enköpings kommuns förvaltningar och avdelningar gör många inköp. För att leverantörsfakturor ska komma till rätt mottagare och betalas i tid är det viktigt att du som leverantör får ett korrekt beställar-id (sjusiffrigt) från kommunens beställare. Saknas beställar-id kan inte fakturan hanteras.

Betalningsvillkor: 30 dagar efter fakturadatum. Faktureringsavgift och expeditionsavgift betalas inte. Dröjsmålsränta betalas enligt räntelagen. Den beräknas efter gällande referensränta.

Vanliga frågor

Kan jag fortfarande skicka en pappersfaktura?

Från den 1 april 2019 är det ett lagkrav att alla fakturor som skickas till offentlig sektor ska vara e-fakturor. Undantag från ovan lag gäller om du redan har ett avtal med kommunen där det står att du kan fakturera via pappersfaktura. Men när det avtalet sedan löper ut, förlängs eller ett nytt skapas måste du fakturera via​ e-faktura.

På DIGGs webbplats kan du läsa mer om vilka undantag från lagen som görs.

Hur skapar jag en e-faktura?

Har du själv ingen möjlighet att skapa en e-faktura kan du använda Fakturaportalen, som är kostnadsfri via kommunen.

Skapa en e-faktura

Vilka uppgifter måste jag fylla i på fakturan?

För att fakturan ska kunna hanteras måste du fylla i ett antal uppgifter. Om du inte gör det kan kommunen inte betala fakturan.

Läs mer om fakturans innehåll

Fördjupning

Kontakt

Telefon: 0171-62 50 00
E-post: kommunen@enkoping.se
Besöksadress: Torggatan 21
Postadress: 749 35 Enköping

Följ oss

När du besöker denna webbplats sparas viss information om ditt besök.