Micro:Bit Robot 7-9

Med programmering får eleverna lära sig att styra micro:bit robot. 

Foto på legorobot.

Målgrupp och tider

  • Årskurs 7-9.
  • Heldagsaktivitet
  • Max 30
  • Har jobbat med Micro:Bit tidigare

Temat i korthet

Micro:bit robot är tänkt som en baskurs i programmering och utvecklingsarbete. Eleverna får med hjälp av en interaktiv programvara lära sig att programmera roboten och därigenom få roboten att göra olika typer av moment som en robot som arbetar på ett stort lager kan tänkas göra.

Viktigt att veta innan ni väljer temat

Eleverna måste ha tillgång till iPad eller Chrome Book, en per arbetspar, för att kunna genomföra temat. Vid tillgång till iPad så behövs appen micro:bit vara installerad. Kommunala skolor hämtar appen under Apps@Enk. Kontakta IT-supporten om den inte ligger där.

Vid arbete på Chromebook så används en hemsida. www.microbit.org

Kopplingar till Lgr22

Allt arbete med ENaTs teman har många kreativa inslag som styrker elevernas växande och stödjer därmed delar av läroplanens intentioner i kapitel ett, Skolans värdegrund och uppdrag.

” Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap

Detta tema ger eleverna förutsättningar att utveckla:

  • Förmåga att genomföra systematiska undersökningar.
  • Kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
  • Förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.

Centralt innehåll åk 7-9

Teknik

Tekniska lösningar
  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med
    detta.
Arbetssmetoder för utveckling av tekniska lösningar
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur
    och kollektivtrafik.
  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.
Teknik, människa, samhälle och miljö
  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen
    har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Hur föreställningar om teknik påverkar individers användning av
    tekniska lösningar och yrkesval.

Förarbete

Innan ni arbetar med temat ska ni:

  1. Arbeta med frågeställningen "Hur känner du igen en ROBOT?". Gör en EPA med din klass EPA – enskilt, par, alla. EPA innebär att läraren ger en öppen fråga som eleverna först får fundera kring enskilt under en till ett par minuter och eventuellt skriva ner sina tankar. Sedan samtalar två elever tillsammans och berättar för varandra vad de tänker och tycker. Till sist lyfts parets tankar i hela gruppen. Läraren antecknar alla tankar i en tankekarta (mindmap).
  2. Testa programmering på microbit.org. Där finns en uppsjö av olika uppdrag man kan programmera. https://www.microbit.org/projects/make-it-code-it/
  3. Arbetat mer med blockprogrammering. Det är bra om klassen innan besöket får testa ännu mer blockprogrammering. Du hittar enkla övningar som kan göras på padda/cromebook på bland annat blockly.games, code.org eller scratch. Det finns fler tips på kodcentrum.se eller internetstiftelsen.

Information till eleverna innan

Berätta att eleverna ska få prova på att arbeta med programmerbara robotar i mindre projektgrupper. Micro:bit robot är tänkt som en baskurs i programmering och utvecklingsarbete. En fortsättning finns där eleverna får arbeta med att lösa problem med hjälp av programmerbara robotar.

Klassrummet

  • Klassrummet ska vara möblerat så att eleverna kan arbeta i par 2 och 2 med en arbetsyta på ca 60*60 cm.
  • Det ska finnas plats för att genomföra uppdrag på en duk med måttet 1,15m gånger 2,50 m. Går det att lägga duken på plana bord är det bra. Om det inte går kan vi i nödfall använda golvet.
  • Alla grupper ska ha en 30 cm linjal
  • Alla deltagare ska ha en kopia av protokollet (googledokumnet)
  • Lokalen måste kunna låsas under raster.

Grupper

Det finns möjlighet att arbeta med 15 grupper. Ju färre deltagare det är i varje grupp desto bättre. Hur grupperna delas in bestämmer ordinarie lärare. Det har visat sig att det ofta är bra att arbeta med homogena grupper där snabba, drivande elever arbetar tillsammans och lite försiktigare elever tillsammans. Detta för att alla ska få chans att prova på arbetet.

Obs! Låt inte eleverna själva sköta gruppindelningen.

Temadagen

Klassbesöket kommer att genomföras som en grundkurs i programmering med micro:bit och roboten Bit:BotXL. Med programvaran får eleverna träna på att styra en färdigbyggd robot. Eleverna får lära sig hur man styr roboten på olika sätt, bland annat med sensorer.

Övningar

Hur fungerar micro:bit

Vi börjar med att bekanta oss med hur man programmerar och laddar upp programvara till micro:bit!

Förflyttningar och svängar

  1. Kort genomgång hur man programmerar bit:bot för att få den att åka framåt samt göra olika sorters svängar.

  2. Detta kommer eleverna att systematiskt testa och dokumentera

Ljus

  1. Hur vi kan få att bit:bot kommunicera genom ledlamporna

Sensorer

  1. Programmera ljussensorn (avståndsmätare) att kunna mäta en sträcka mellan sig och ett hinder. Detta kommer eleverna att få dokumentera.

If och om-satser

  1. Rörelsepaus med att träna och förstå if-satser

Avståndsmätare och ljussensor med rörelse

  1. Att med hjälp av avståndsmätare att kunna få BitBot XL att kunna stanna på en förutbestämd sträcka innan ett hinder.
  2. Att med hjälp av ljussensorn kunna få BitBot XL att följa en linje

3 st Uppdrag på egen hand

  1. Programmera att åka slalom

  2. Utmaning med slalom samt användning av sensorer

  3. Programmera BitBotXL att fungera som en robotdammsugare