Microbit 4–9

Eleverna får lösa givna uppdrag med hjälp av programmering och micro:bit. Eleverna programmerar och testkör micro:bit. Namnskylt, tärning, morsekod, acceleration, konduktivitet. 

Målsgrupp och tid

  • Årsurs 4-6, 7-9
  • Heldagsaktivitet
  • Max 30 elever, 15st par

Temat i korthet

Eleverna får lösa givna uppdrag med hjälp av programmering och microbit. Eleverna programmerar och testkör micro:bit. Hela konceptet bygger på teknik och problemlösning.

Viktig att veta innan ni väljer temat

Eleverna måste ha tillgång till iPad eller Chrome Book, en per arbetspar, för att kunna genomföra temat. På ipad ska appen micro:bit vara installerad. Kommunala skolor hämtar appen under Apps@Enk. Kontakta IT-supporten om den inte ligger där. På chromebook används hemsidan https://microbit.org/

Kopplingar till läroplanen

Allt arbete med ENaTs teman har många kreativa inslag som styrker elevernas växande och stödjer därmed delar av läroplanens intentioner i kapitel ett, Skolans värdegrund och uppdrag.

Text från sida åtta i läroplanen

  • ” Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.”

Undervisningen i temat ger eleverna förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid,
  • förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
  • kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion
  • förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,
  • förmåga att föra och följa matematiska resonemang,
  • förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centralt innehåll åk 4-6 lgr22

Teknik

Tekniska lösningar

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbets­minne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nät­verk.

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Be­grepp som används i samband med detta.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, under­sök­ning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.

Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Be­grepp som används i samband med detta.

Matematik

Algebra

Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer ska­pas och används vid programmering.

Problemlösning

Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situatio­ner.

Centralt innehåll åk7-9 lgr22

Teknik

Tekniska lösningar

Hur komponenter och delsystem benämns och samverkar inom tekniska sy­stem, till exempel informations- och kommunikationsteknik och transport­system.

Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan prog­ram­meras. Begrepp som används i samband med detta.

Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar

Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbete, till exempel för att göra ritningar och simuleringar.


Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.

Matematik

Algebra
Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algo­rit­mer skapas, testas och förbättras vid programmering.

Förarbete

Att arbete med innan ENaTs besök

Berätta att eleverna ska få prova på att arbeta i mindre projektgrupper. Uppgifterna kommer att bestå av problem som ska lösas med hjälp av att programmera micro:bit.

Prata även om:

Temadagen

Progression i arbetet med micro:bit

  1. Eleverna lär sig om micro:bit och hur man programmerar. De får programmera en namnskylt.
  2. Eleverna lär sig programmera en tärning i micro:bit. Arbete med sannolikhet.
  3. Eleverna lär sig programmera en enkel stegräknare.
  4. Eleverna lär sig programmera en chattmaskin.
  5. Eleverna lär sig programmera en mer avancerad chattmaskin och tränar på morsekod.

Arbetsgång under ENaT-dagen

EPA- Vad är programmerat?

Genomgång om programmering och historiken om programmering. Därefter titta på micro:biten och vad som finns på den.

Genomgång av microbit.org och hur man programmerar på sidan/appen.
Begrepp: programmering yta, verktygslådan, blockprogrammering, simulator.

Arbete med de fem olika uppdragen.
1. Namnskylt
2. Tärning
Vi använder ett arbetsblad när vi “slår” tärningen. Detta arbetsblad kan sedan användas senare i matematikundervisningen. Med typvärde, medelvärde och median. Samt om tärningen är slumpmässig eller inte.
3. Stegräknare
4. Chattmaskin

Innan uppdrag 5, genomgång om elektriska telegrafen/morsekod och historiken kring den. Arbetsblad med morsekod/morsealfabetet

5. Chattmaskin med morsekod

Låna lådan

Du är välkommen att låna vår temalåda för att använda den i din egen undervisning.