Har du bestämt dig för att bygga? Här får du information om det du vill göra kräver bygglov, hur du i så fall ansöker och vilka handlingar du behöver skicka in till kommunen.
En altan kan betyda många olika saker och kan delas upp i flera olika delar.
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Ja, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du kan behöva ansöka om marklov om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för altan och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor när ditt ärende är fullständigt. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov för skärmtak ska du skicka med:
Till din ansökan om bygglov för trädäck ska du skicka med:
Till din ansökan om bygglov för mur och plank ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en ansökan om bygglov till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en ansökan om bygglov går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en ansökan om bygglov till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en ansökan om bygglov går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
I plan- och bygglagen finns regler som innebär att du får göra vissa åtgärder utan bygglov, men du behöver ett startbesked innan du får börja bygga. De kallas för attefallsåtgärder och omfattar attefallshus, tillbyggnad, takkupa och ytterligare bostad.
Läs mer om attefallsregler och attfallsåtgärder
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för balkong och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig om ansökan gäller flera balkonger.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov för att bygga eller glasa in en (1) balkong ska du skicka med:
Till din ansökan om bygglov för att bygga eller glasa in flera balkonger ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Tänk på att du kan ansöka om förhandsbesked om du ska bygga en ny bostad på obebyggd mark utanför detaljplanerat område. Vi rekommenderar att du söker förhandsbesked innan du köper ny eller delar upp existerande tomt. Risken finns annars att du köper mark som inte går att bygga på. Kommunen utreder om platsen/marken går att bygga på. Om du får ett positivt förhandsbesked kan du ansöka om bygglov.
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
För flerbostadshus behöver du dessutom skicka in:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en ansökan om bygglov till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en ansökan om bygglov går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Läs mer om vad som ingår i avgiften för brandskydd och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat din åtgärd är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Bygglov:
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Anmälan:
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Ja, det kan behövas vid exempelvis större tillbyggnad eller om det är våtrum.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" eller "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
5 300 kronor eller timtaxa. Priset varierar beroende på vilken åtgärd du ska göra.
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver som regel en kontrollansvarig och en certifierad sakkunnig kulturvärde.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till?
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du måste göra en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för dränering och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste skicka in en anmälan om:
Ja, du kan behöva ansöka om bygglov om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
Innan du kan börja använda eldstaden måste en sotare kontrollera den. Sotaren kontrollerar att eldstad, rökkanal, takskydd och rätt brandskydd har installerats på ett godkänt sätt. Tänk på att du inte får börja använda eldstaden förrän du har fått ett slutbesked.
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du behöver ansöka om bygglov om:
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Nej, du måste göra en anmälan om:
Ja, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för fasadändring och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov för att sätta upp en flaggstång.
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Steg 1 och 2 gör du i ett och samma ärende. Vilka handlingar som du behöver skicka in beror på vilken byggnad det rör sig om och om det är inom eller utanför detaljplan.
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Om du ska bygga en ny byggnad på obebyggd mark utanför detaljplanerat område rekommenderar vi att du söker förhandsbesked innan du köper ny eller delar upp existerande fastighet. Risken finns annars att du köper mark som inte går att bygga på. Kommunen utreder om platsen/marken går att bygga på. Om du får ett positivt förhandsbesked kan du ansöka om bygglov. Du måste ansöka om bygglov inom två år efter att du har fått ett positivt förhandsbesked.
Du bör ansöka om förhandsbesked om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för förhandsbesked och vad du kan behöva betala utöver den
Det är alltid miljö- och byggnadsnämnden som fattar beslut om förhandsbesked. Miljö- och byggnadsnämnden sammanträder vid nio tillfällen per år. När vi har fått in alla handlingar, det vill säga när ditt ärende är komplett, ska det ta max 10 veckor att få ett svar på din ansökan. Handläggningstiden kan i vissa fall utökas med ytterligare 10 veckor. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet vad din ansökan gäller.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan ska du skicka med:
Ansök om förhandsbesked med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Om garaget eller carporten byggs på en fastighet med ett en- eller tvåbostadshus räknas det som en komplementbyggnad.
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du behöver gör en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärendet ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig om det är en större garagebyggnad.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste göra en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för hiss och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Nej, men du måste skicka in en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Bygglov:
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Anmälan:
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" eller "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
I plan- och bygglagen finns regler som innebär att du får bygga ett komplementbostadshus utan bygglov, men du behöver ett startbesked innan du får börja bygga. Det kallas för attefallsåtgärd.
Läs mer om attefallsregler och attefallsåtgärder
En komplementbyggnad är ett komplement till en- och tvåbostadshus och inte till någon annan form av byggnad. Flerbostadshus i form av till exempel radhus är inte ett en- och tvåbostadshus om radhuset inte är fastighetsindelat per lägenhet.
Förutsättningar för att det får finnas komplementbyggnader är att det finns en huvudbyggnad.
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Ja, du behöver oftast inte ansöka om bygglov om:
Ja, du behöver göra en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för komplementbyggnad och vad du kan behöva betala utöver den
Bygglov:
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Anmälan:
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig om byggnaden är större än 50 kvadratmeter eller har en längre spännvidd än 5 meter.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" och "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste göra en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Ja, om du ska göra åtgärder som påverkar konstruktionen ska du som regel ha en kontrollansvarig.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du kanske behöver ansöka om bygglov om:
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Ja, du måste ansöka om marklov om:
Ja, du behöver inte ansöka om marklov om:
Priset varierar beroende på hur avancerad din åtgärd är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för markarbeten och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för bygglov och marklov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Ja, vid större markåtgärder kan du behöva en kontrollansvarig.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov eller marklov ska du skicka med:
Tänk på att det tydligt ska framgå på situationsplanen eller markplaneringsritningen vad du vill göra.
Om ärendet gäller trädfällning behöver du markera ut på situationsplanen vilka träd du ansöker om att fälla samt vilken art. Beskriv även varför dessa träd behöver fällas. Intyg från arborist kan krävas.
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan bygglov, marklov, rivningslov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Nej, du behöver inte ansöka bygglov om:
Ja, du kan behöva ansöka om bygglov om:
Ja, du måste ansöka om marklov om:
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för ridhus eller stall och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Ja, du behöver en kontrollansvarig.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste ansöka om rivningslov om:
Ja, du måste oftast göra en rivningsanmälan om:
Ja, du behöver inte ansöka om rivningslov eller göra en rivningsanmälan om:
Observera! Även om det inte behövs rivningslov eller anmälan enligt plan- och bygglagen, kan det krävas en anmälan eller ett tillstånd enligt någon annan lagstiftning, exempelvis miljöbalken eller kulturmiljölagen.
Priset varierar beroende på hur avancerad din rivning är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Rivningslov:
Handläggningstiden för rivningslov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Anmälan:
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Ja, som regel behöver du en kontrollansvarig när du river en hel byggnad. Det beror på hur avancerad rivningen är och om byggnaden är kulturhistoriskt värdefull.
Läs mer om vad en kontrollansvarig gör och hitta certifierade kontrollansvariga
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan eller anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat din rivning är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med rivningslovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med ansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter rivningslovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter beslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om rivningslov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
Till din anmälan om rivning ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Ja, du behöver tillstånd från Länsstyrelsen om:
Ja, du behöver tillstånd från Trafikverket om:
Priset varierar beroende på hur stor din ljusanordning eller skylt är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Ja, du måste skicka in en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Ja, du måste ansöka bygglov om:
Nej, du behöver inte ansöka bygglov om:
Läs mer om staket, murar och plank på Boverkets webbplats.
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Ansök om bygglov med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Om du vill bygga närmare än 100 meter (på vissa platser 300 meter) från hav, sjö och vattendrag behöver du ansöka om strandskyddsdispens. Det måste du göra trots att du fått bygglov eller ska söka bygglov.
Strandskydd är ett skyddat område enligt miljöbalken. Syftet med strandskyddet är att långsiktigt trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och bevara goda livsvillkor för djur- och växtliv, både på land och i vatten. Därför finns det restriktioner mot att uppföra nya byggnader, anläggningar och anordningar. Att tala om strandskydd kan ibland bli missvisande eftersom skyddet omfattar mer än stränder vid hav och sjöar. Det omfattar till exempel även mark vid mindre bäckar och dammar eftersom dessa miljöer kan ha viktiga värden för biologisk mångfald.
Priset varierar beroende på antal sakägare. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för strandskyddsdispens och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för strandskyddsdispens varierar. Beslut kan fattas i olika nivåer: dels av miljö- och byggnadsnämnden och dels av en tjänsteman på så kallad delegation. När en tjänsteman fattar beslut kallas det för delegationsbeslut. Ett beslut kan innebära en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan. En ansökan kan avvisas för att den inte är komplett eller för att åtgärden inte kräver en strandskyddsdispens. Det betyder alltså att avvisandet inte alltid är negativt. Läs därför noga igenom beslutet.
Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur din ansökan ser ut.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Ansök om strandskyddsdispens med blankett
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina ärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina ärenden
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du måste skicka in en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för tak och takkupa och vad du kan behöva betala utöver den
Bygglov:
Handläggningstiden för bygglov är max tio veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din ansökan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din ansökan kan ditt ärende ta längre tid än tio veckor.
Tänk på!
Anmälan:
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov ska du skicka med:
Inför startbeskedet ska du skicka in:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett bygglovsärende till?" eller "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur ett bygglovsärende går till
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du behöver ansöka om bygglov om:
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du behöver göra en anmälan:
Det kan krävas strandskyddsdispens om du bygger inom 100 meter (i vissa områden 300 meter) från hav, sjö och vattendrag. Läs mer om strandskyddsdispens.
Ja, du måste göra en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för vatten och avlopp och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Ja, du måste göra en anmälan om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för ventilation och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din anmälan ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
I plan- och bygglagen finns regler om hur byggnadsverk och tomter ska utformas.
I detaljplanen finns bestämmelser om vad marken får användas till och hur byggnader ska utformas. Det betyder att detaljplanen kan bestämma om det till exempel är kontor, lager eller industrilokaler som får uppföras på fastigheten.
Många vill gärna placera kiosker, uteserveringar, återvinningsstationer och skyltar på mark som är avsett för något annat, exempelvis parker eller gator. För sådana tidsbegränsade projekt kan man få ett tidsbegränsat bygglov.
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
En verksamhet kan behöva ansöka om bygglov för flera olika åtgärder, till exempel bygga nytt, bygga ut eller ändra användning. Läs mer under respektive åtgärd här på sidan.
Handlingarna varierar beroende på vilken åtgärd du vill göra. Utöver de handlingar som står under respektive åtgärd kan du behöva skicka in nedan angivna handlingar. Handlingarna ska se ut och vara utformade på ett visst sätt.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vad du ska fylla i för information
Till din ansökan om bygglov kan du även behöva skicka med:
Inför startbeskedet kan du även behöva skicka in:
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
För att använda e-tjänsterna behöver företaget ha ett mobilt bank-id eller en e-legitimation. Om företaget inte har något av dessa kan företaget ange en kontaktperson och dess personuppgifter i samband med ansökan. Då kommer kontaktpersonen att kunna logga in med sitt mobila bank-id i e-tjänsterna och hantera företagets ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och enskilt avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Nej, du behöver inte ansöka om bygglov om:
Ja, du kan behöva ansöka om bygglov om:
Nej, men du kan behöva skicka in en anmälan om installation av ventilation om:
Ansökan om tillstånd för värmepump
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för värmepump och vad du kan behöva betala utöver den
Nej, du behöver inte söka bygglov om:
Nej, du måste skicka in en anmälan om: