Hållpunkter för språk-, läs- och skrivutveckling i årskurs F–9

För en god läs- och skrivutveckling behövs ett antal komponenter.

De komponenter som behövs är:

  • språklig medvetenhet
  • ordavkodning
  • ordförrådsutveckling
  • flyt i läsningen
  • läs- och skrivförståelsestrategier
  • genrekunskap

Hållpunkterna för språk-, läs- och skrivutvecklingen i Enköpings kommun är utformade i överensstämmelse med Skolverkets bedömningsstöd och kunskapskrav. De ska ses som riktlinjer för elevers språk-, läs- och skrivutveckling i alla ämnen. Det ska finnas en progression genom hela skoltiden från förskoleklass till årskurs 9.

Hållpunkter för förskoleklassen och årskurs 1

Alla elever

  • utvecklar en god fonologisk medvetenhet och därmed god beredskap inför den kommande formella läs- och skrivutvecklingen i årskurs 1
  • har en effektiv bokstavskännedom
  • lär sig förstå sambandet mellan bokstav och ljud samt klarar av att skriva ljudenligt stavade ord både för hand och med digitala medier
  • utvecklar hör- och läsförståelsestrategier genom högläsning och textsamtal
  • lämnar årskurs 1 med en fungerande avkodningsförmåga, det vill säga läser ihop bokstäver till ord med visst flyt
  • läser enkel text med korta meningar och kan reflektera kring innehållet
  • berättar och uttrycker enkelt egna erfarenheter, tankar och åsikter i tal och skrift
  • tolkar och samtalar om form, innehåll och budskap i bilder, musik och andra estetiska uttrycksformer
  • använder ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas och påverka en själv och andra
  • tillämpar säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang

Hållpunkter för årskurs 2 och 3

Alla elever

  • kan läsa en enkel och elevnära text med flyt
  • utvecklar och tillämpar lässtrategier för att förstå enkla texter
  • kan samtala och reflektera om texter
  • skriver olika texttyper som till exempel berättande text, instruerande text, faktatext, argumenterande text och poesi
  • kan enkelt bearbeta texter själv och med kamratrespons
  • skriver läsligt för hand och med digitala medier
  • skriver korta och enkla meningar med punkt, stor bokstav, frågetecken och utropstecken
  • kan stava vanligt förekommande ord
  • berättar och uttrycker egna erfarenheter, tankar och åsikter i tal och skrift
  • tolkar och samtalar om form, innehåll och budskap i bilder, musik och andra estetiska uttrycksformer.
  • kan söka information i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
  • har ett källkritiskt förhållningssätt i hur texters avsändare påverkar innehållet

Hållpunkter för årskurs 4–6

Alla elever

  • lär sig använda och tillämpar lässtrategier för att förstå texter från olika medier
  • kan föra resonemang och tolka olika texters budskap: på raderna – rätt svar finns i texten, mellan raderna – svaret går att lista ut genom att läsa texten, hitta ledtrådar och dra slutsatser, bortom raderna – svaret finns hos läsaren själv
  • utvecklar strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag, till exempel beskrivande, förklarande, instruerande, argumenterande, berättande och poetiska texter
  • tillägnar sig olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form
  • lär sig hur man ger och tar emot respons på texter
  • utvecklar sin handstil och lär sig att skriva, disponera och redigera texter med hjälp av digitala medier
  • förstår och kan tillämpa språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer, ordklasser, och sambandsord
  • lär sig använda ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse
  • tolkning av och samtal om form, innehåll och budskap i bilder, musik och andra estetiska uttrycksformer
  • kan söka information i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet
  • kan jämföra källor och pröva deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt

Hållpunkter för årskurs 7–9

Alla elever

  • kan använda lässtrategier för att urskilja olika texters budskap, tema och motiv
  • kan använda lässtrategier för att urskilja olika texters syfte, avsändare och sammanhang
  • resonerar och drar slutsatser inom alla ämnen utifrån olika texttyper
  • utvecklar och fördjupar sitt skrivande av olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag till exempel beskrivande, förklarande, instruerande, argumenterande, berättande och poetiska texter
  • utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter till innehåll och form
  • tillägnar sig förmåga att redigera och disponera texter med hjälp av digitala medier och olika funktioner för språkbehandling
  • kan tillämpa stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar
  • använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse
  • tolkning av och samtal om form, innehåll och budskap i bilder, musik och andra estetiska uttrycksformer
  • kan informationssöka på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer
  • kan citera och göra källhänvisningar
  • kan sovra i en stor informationsmängd och pröva källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt

Kontakt

Telefon: 0171-62 50 00
E-post: kommunen@enkoping.se
Besöksadress: Kungsgatan 42
Postadress: 745 80 Enköping

Följ oss

När du besöker denna webbplats sparas viss information om ditt besök.